Alla inlägg under februari 2012

Av Sara - 21 februari 2012 09:56



    

Är du rädd för ensamhet?

Hitta en oas där du ensam kan andas och fundera

Våga släppa kontrollen om världen runtomkring.

Bara du och ingen annan.

Gud finns där.

Han tränger sig inte på.

Våga vara ensam.

Det som finns utanför finns kvar.

Släpp det ett tag

och var ensam.

Låt Gud tala till dig

stilla

(sara)


 

Vad är då en människa att du


tänker på henne,


eller en människoson att du


låter dig vårda om honom?


Dock gjorde du honom nästan


till ett gudaväsen,


med ära och härlighet krönte du


honom..


 


(Psalm 8:6-7)


Av Sara - 20 februari 2012 21:15

Jag som inte har lagt ut min födelsedag på FB..inget jag vill skylta med direkt..ändå får jag en massa grattis från släkt och vänner i loggen..

Sen grattis på jobbet..sms och telefongrattis..inte illa.

Skönt att jobba igen..efter en helg som bestod mest av soffan..

Ikväll provade jag på ett litet träningspass..inte full energi kände jag men jag fick svettas lite iallfall.

Sitter nu i soffan och slöar och laddar för att uppsöka sängen och läsa en bok..

Till helgen ska jag damma av slalomskidorna och ge mig ut i backen..lutar åt Klimpfjäll.

Då måste jag bara vara frisk.. ska ju få en heldag med Amelia och det ser jag fram emot.

Men tack till alla som skickat ett Grattis..det värmer  

 




Av Sara - 19 februari 2012 17:28

Det här ska ju inte vara en sjukuppdateringsblogg..men igår var det dags igen..Då var det näsan och pannans tur att svälla upp..kändes ju inte akut så jag tog 12 betapren och kröp i säng..

Efter att först ha sett melodifestivalen och förundrats över att Björn Ranelid gick till final..fast det udda verkar ju vinna så.. ingen var för övrigt speciellt bra..Mattias isf med sin förlåtlåt då kanske..

Nåväl..imorse var jag lika svälld så jag ringde sjuvårdsupplysning som tyckte jag skulle på akuten..igen..

Där pratade jag bara lite med läkare och sen hem igen.. Väntar nu på en remiss till lungkliniken i Umeå..

Thats it..

Det absolut bästa med min helg var att jag fick rå om min finaste Amelia några timmar..Klart helgens toppetta..  

Fick en jättefin grej av henne som värmde mitt mammahjärta..

 

Av Sara - 18 februari 2012 12:40

 




Att stå vid ett vägskäl och inte veta.

Vilken väg ska jag ta?

Frustrerande och ångestladdat.

Men till slut måste man välja.

Kan ju inte dela sig på hälften.

Måste vara ärlig och välja.

Men hur vet man att man väljer rätt.

Det är frågan.

Får fortsätta gå tills man står där

Vid ett nytt vägskäl

och nya val.

(sara)

Av Sara - 18 februari 2012 12:15

Fick ett ryck och möblera om lite..kan ju inte bara hänga i soffan..

Bra blev det iaf..

   


Sen har jag satt upp fönsterfilm i köket mot insyn..snyggt och verkligen ett tips till dig som har bottenplan.

http://www.vinylahem.se/fonsterfilm/237-lov-bronze.html

 

Min vackra amazonaslilja blommar igen..har nog börjat trivas här lite smått

   

Ja..trist blogginlägg..men lite av min lördag..

Nu väntar jag bara på om det ska bli en tur till backen idag el imorgon.eller kanske någon god mat...får se vad min söta dotter bestämmer..



Av Sara - 17 februari 2012 18:14


The stoning of Soraya M
Regi: Cyrus Nowrasteh Med: Shohreh Aghdashloo, Mozhan Marnò, Navid Negahban och Ali Pourtash. USA, 2009 (116 min) Bergakungen
 
 
                                                  
       

          

                                                  
        

                                                  
        
 
                                                  
        

 

Stening är barbariskt, inhumant, oursäktligt och allt annat än guds vilja – inshallah. Ändå händer det osmakligt nog också på 2000-talet att människor tar Gud till ursäkt för att stena medmänniskor till döds 

De sharia lagar som tillämpas i den lilla iranska byn Kupayeh i The stoning of Soraya M är inget annat än ett perverterat befästande av den patriarkala strukturen. Det svårsmälta men angelägna dramat bygger på fransk-iranska journalisten Freidoune Sahebjams bok från 1994 där ett verkligt fall beskrivs. Soraya M (Marnò) anklagas för otrohet av sin make Ali (Negahban) som vill gifta om sig med en fjortonåring. Nu ser han i sharialagarna en chans att slippa betala underhåll till sina äldre barns mor. Soraya, oskyldig till anklagelserna, får i princip hela byn emot sig när häxprocessen drar igång.

 

Regissören Nowrasteh må av sina belackare kallas republikanernas Michael Moore men Soraya-filmen är välgjord in i minsta detalj från filmfoto till gestaltning. Det upprörande temat för tankarna till Khaled Hosseinis känslostarka uppgörelse med talibanstyret i böcker som Flyga drake eller Tusen strålande solar. Också svenska Nahid Persson beskriver, i dokumentärer som Prostitution bakom slöjan eller Fyra fruar och en man, hur iranska kvinnor hänsynslöst utnyttjas av männen i sin omedelbara närhet.

 

Fotnot: The stoning of Soraya M har förbjudits I Iran.

 

 

Av Sara - 17 februari 2012 12:57


Lite lik mig i natt


...men börjar bli lite less på alla turer till sjukhus och lasarett..

Inatt hände det igen..jag svällde upp iansikte.hals och fick snabbt fara till akuten..

Så det blev en natt där..men dom har ju sköna sängar.

Fick betapren och adrenalinspruta..sen visade det sig att jag har maginfluensa och har haft det säkert flera dagar redan.. Så i helgen blir det väl att ta det lugnt..kanske lite sol o utevistelse bara..

Men jag undrar verkligen varför denna allergchock eller vad det nu var för något..

Såg ut som jag hade värsta prillan inlagd imorse..

Men solen lyser och det verkar bli en bra helg..så det är ju på plus.

Minus är att jag och Amelia skulle till fjälls imorgon och det hade jag verkligen sett fram emot..

Får bli nått annat istället..

Thats life.

Sköt om er alla och njut av helgen, våren och solen

kram!


Av Sara - 16 februari 2012 10:27

    



Igår kom det en kvinna från Dorotea och kollade på våra hästar. Amelia var där och tog emot henne.

Hon föll för våra hästar direkt och det förstår ju jag..Goare hästar får man leta efter..

Känns ju skönt på ett sätt..men oj vad svårt det kommer att bli när dom åker.

Jag är ju helblödig när det gäller Lappen..kan ju börja gråta bara jag tänker på honom..

Sen har jag ju inte umgåtts med honom på ett tag och han är verkligen saknad.

Jag önskar att jag kunnat ha honom nära..på en egen gård.

Han betyder så oerhört mycket för mig.

Men nu är det dags att ta farväl och bita ihop..

Sen kan jag säkert få åka och träffa honom ibland..Dorotea ligger ju inte långt borta..

Jag vill ge en stor stor eloge till min bästaste dotter Amelia och min fodervärd Maria som tagit hand om hästarna så superbra!!!

Tack  




Presentation


Så länge jag kan hjälpa andra fortsätter jag blogga

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards