Alla inlägg under juli 2013

Av Sara - 31 juli 2013 22:03

 














Lite funderingar..

Regler är bra att ha.

Regler när det finns anldening att ha dom.

Men ibland står alla överdrivna regler mig upp i halsen.

Alla regler för barn, behövs dom?

En vikarie på ett jobb sa till mig en gång

"Ibland tror jag att vi har så många regler för att dom vuxna behöver dom"

När våra barn var små hade vi några viktiga regler..typ

. Ljug inte, bättre att säga sanningen vad det än är

. Säg till om du ska någonstans

. Visa respekt för andra

. Alla är lika värda, behandla andra som du själv vill bli behandlad

Vi förbjöd dom inte att tex klättra i träd, på tak, göra egna utflykter, använda kniv osv osv..

Ibland tog dom ryggsäcken med kaffepanna, fiskspö och var borta hela dagen.

Dom fick upptäcka, uppleva, pröva på.

Varför ska vi begränsa, sätta upp regler, säga nej när det inte är befogat?

Nej!

Det är farligt!

Klättra inte!

Spring inte!

Sitt ordentligt!

Ta av dig mössan!

Kväver vi barnens upptäckarglädje och leklust med alla dessa onödiga regler?

Satsa på de viktiga regler och lär barnen den gyllene regeln

"Allt som ni vill att andra ska göra mot dig ska du göra mot dem"

Och plocka bort regler som förstör deras lek och kreativitet.

Ta inte bort glittret i barnens ögon.

Låt de lära sig av sina misstag, kanske få ett sårigt knä,ramla och kliva upp igen.

Tänk efter före du säger nej..

Måste de gå i perfekta led, vara tysta när du vill det, inte få pröva på spännande saker.

Låt de leka, bli smutsiga, springa, stanna upp när de ser en mask, klättra upp på lekstuge taket eller trädet, busa, skratta högt, vara barn helt enkelt..

Självklart ska vi inte låta de utsätta sig för verkligt farliga saker..men tänk bara efter före du säger nej och om reglerna verkligen behövs eller inte..

       


Av Sara - 30 juli 2013 22:05

 

Det händer varje dag

Att känslan gör mig svag. 

Svag men stark på samma gång, kämpar mot strömmen

Men det smyger sig på i drömmen.

Tankar som tar över.

Mer än jag behöver.

Det innersta är rört.

Kan bli så skört

Vill känna andetagen och viskningen i mitt hjärta

Beröringen som tar bort smärta.

Var lugn och andas

Morgondagen randas.

Ser du ljuset?

Bortom bruset

(sara)

     


Av Sara - 29 juli 2013 10:36

Frisörsalong på fritids.
Barnen gjorde mig festfin..:-)

Av Sara - 27 juli 2013 18:41

Jag gillar bäst badställen där det är tyst och tomt..bara fågelsång och sprakande eld.  Hittade en idag vid Maksjön. Strålande sol och bästa badet i år.. Länge sen jag var ute så här.. Inser hur mycket jag saknat det.

Sen när vi kommit hem kom vände vädret.. Hagel åska och regn..


     


Av Sara - 22 juli 2013 21:56


 

Så vackert ute ikväll.. Gick strandpromenaden .. Känns underbart med sol och värme




         

Av Sara - 21 juli 2013 21:53

Så underbart att få en dag med syskon och föräldrar..synd det blir så sällan..
Älskar er!

Av Sara - 21 juli 2013 07:58

Vansinnigt trött på buss från Byske.. Haft en fin helg hos Mona i hennes mysiga stuga.. Varit på trästocksfestivalen..åkt båt till en vacker strand..helt oväntat träffat kusiner jag inte sett på en massa år..lyssnat på musik och sovit lite. Tack Mona..du är fantastisk! Nu på väg till Lycksele där syskon och föräldrar väntar.. Ska försöka sova lite..
Kram

Av Sara - 14 juli 2013 22:29

Marknad med nybyggare på kyrkstan, folk i kläder från förr i tiden.

Grillning med familjen på Malgonäs

Och så ett Eritrianskt bröllop på Folkets Hus.

Blandad kompott alltså.

Idag åt jag mer än på hela veckan..så nu klarar jag mig ett tag.

Slut på semestern och imorgon dags att jobba..

                             


Och så ett filmklipp på Eritriansk dans..rätt rolig att titta på



Presentation


Så länge jag kan hjälpa andra fortsätter jag blogga

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards