Alla inlägg under augusti 2019

Av Sara - 24 augusti 2019 20:54

Barnkonventionen blir snart lag i Sverige. Idag följs den inte. Hur det ska ändras på några månader, har jag svårt att tro på. Inte åt det håll som utvecklingen går åt nu. Hur behandlar vi ensamkommande barn? Hur behandlar vi de utan uppehållstillstånd? De lever i rädsla och otrygghet. Här är några punkter från en förkortad version.
Artikel 3 Barnets bästa ska alltid komma i första rummet.
Artikel 6 Varje barn har rätt att överleva och att utvecklas.
Artikel 12?15 Barnet har rätt att uttrycka sin mening i alla frågor som berör det. När domstolar och myndigheter behandlar fall som rör barnet ska barnet höras och barnets intresse komma i första rummet. Barnets rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet ska respekteras.
Artikel 22 Flyktingbarnet har rätt till skydd och hjälp om det kommer ensamt eller tillsammans med föräldrar eller annan person.

Idag förs barn ut ur landet mot sin vilja. Deras trygghet raseras och de lider av psykisk ohälsa.
Ensamkommande barn gömmer sig på gatorna av rädsla att bli skickade till ett land som inte kan ge dem det de behöver. Trygghet och skydd.
Jag har mött för många av dem som blivit dåligt behandlade här. Som är rädda och vilsna utan hopp för framtiden.
Barnkonventionen gäller för alla barn.
Alla.
Myndigheter och politiker får skärpa sig nu och ta barnkonventionen på allvar.
Snart är den lag och lagen ska följas.
Har jag lärt mig.

Av Sara - 9 augusti 2019 18:46

Din kamp är över.
Du har kämpat för dina barn.
Upplevt sorger av förlust och saknad.
Älskat och varit älskad.
Genomlevt krig och fattigdom.
År av sjukdom.
Nu samlas dom.
Som så sällan kan träffas tillsammans.
För att ta adjö.
Av en älskad fru, mamma, svärmor farmor och mormor.
Jag vill vara där, men kan inte.
Har aldrig träffat dig.
Ändå har du alltid funnits i mitt hjärta.
Vila i frid
Kära svärmor

Av Sara - 1 augusti 2019 18:18

Är jag mer svensk än familjen från Syrien?
Har jag mer rätt till ett jobb
än mannen från Irak?
Har jag mer rätt i mina åsikter, tankar och drömmar än den afghanska tjejen?
Har jag mer rätt att bo här än den ensamkommande killen?
Vem säger att jag har mer rätt?
Vad är mitt och vad är ditt?
Vi kan väl ha det tillsammans.
Vi kan väl dela vårt vackra land.
Vara generösa och sprida kärlek.
Lära oss av varandra.
Lyssna och respektera.

Presentation


Så länge jag kan hjälpa andra fortsätter jag blogga

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards