Alla inlägg under mars 2015

Av Sara - 27 mars 2015 16:46

 

Paragraf 2  

Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras.

Paragraf 3

Barnets bästa ska komma i främsta rummet vid alla beslut som rör barn.

Paragraf 9 

Ett barn ska inte skiljas från föräldrarna mot deras vilja, utom när det är för barnets bästa. Ett barn som är skilt från föräldrarna har rätt att träffa dem regelbundet.

Paragraf 24

Varje barn har rätt till bra hälsa och rätt till sjukvård. Traditionella sedvänjor som är skadliga för barns hälsa ska avskaffas. 

Paragraf 26 

Varje barn har rätt till social trygghet, och hjälp om föräldrarna till exempel har lite pengar.

Paragraf 27

 Varje barn har rätt till skälig levnadsstandard, en bostad, kläder, mat och rent vatten.

Paragraf 28 

Varje barn har rätt till utbildning. Grundskolan ska vara gratis.

 

Barnkonventionen följs inte i Sverige...

  • När migrationsverket kan utvisa en förälder mot barnets vilja och barnet berövas ena föräldern.
  • När hela familjer utvisas och barnen mår psykiskt dåligt av detta.
  • När romska barn bor i kalla husvagnar och lider av fattigdom.
  • När romska barn inte får gå i skola som andra barn.
  • När barn inte får äta sig mätta pga att föräldrar inte får den hjälp de behöver

När ska Sverige göra barnkonventionen till lag? Ska vi fortsätta behandla barnen i vårt samhälle på det här viset? 

   

Av Sara - 26 mars 2015 15:53

 

Pratade med Valentin igår och gav honom några tidningar. Han sa att det bästa vore om dom fick någonstans att bo i Vilhelmina så de slapp slösa sina få slantar på bensin. Så finns det någon som känner att ni vill ge dem rum, meddela mig eller dom. Jag får samtal från Romeo, Mirella och Alin. Det är svårt för dom och de vill komma tillbaka och försöka få ihop lite pengar. Det bästa är förstås om de kan stanna i Rumänien men hur ska de klara av sin vardag utan pengar? Det är så lätt att vi slutar se tiggarna eftersom det blivit en vana för oss att se dessa stackars människor varje dag och det kommer nya när några far hem. Men för dem är dagarna en kamp att överleva och få ihop pengar till sina barn. Jag känner mig maktlös när jag måste neka Romeo pengar till en resa tillbaka men jag vet inte vad jag ska göra. Hur gärna jag än vill så kan jag inte hjälpa alla. Jag läste idag en insändare där någon skrev att vi måste tänka på våra egna och låta Rumänien lösa sina egna problem. Hur kan man tänka så? Det är medmänniskor med samma värde och samma rättigheter som vi i Sverige. Vi kan inte ignorera och låtsas att vi inte ser när de sitter utanför våra butiker i hela Sverige. Människor som inte har pengar att köpa mat, betala för skolgång och sjukvård. Människor som inte har husrum. Ibland måste man kliva över bekvämlighetströskeln och ta in det som finns runtomkring. Även om det är obekvämt och jobbigt att veta att det finns dom som har det så svårt och befinner sig i vår närhet. 

       

Bilder på tiggare i Sverige

Av Sara - 22 mars 2015 10:20

    

Bland det bästa som finns är att sätta sig upp på hästen och galoppera iväg i full fart. Vilken frihetskänsla. Igår blev det en magisk tur med en pigg häst och härliga ridvägar. Jag lade in högsta växeln uppför backarna och kände kraften i hästens rörelse. Det är lycka. Bilderna är från en annan tur med Amelia och bästa hästarna ever..
Jag har fortfarande en bunt tidningar Dik Manusch i bilen som tiggarna ska få. Dom verkar aldrig vara där när jag slutat jobbet och ska lämna tidningar. Är det någon som har tid och lust att ge dom tidningar på dagtid,meddela mig. 

        

Av Sara - 15 mars 2015 16:21

Jag får nästan panik av att sitta inne en dag när solen lyser. Då kan jag längta efter en liten stuga vid vattnet. Bara få gå ut och sätta sig i solen med en bra bok och kaffe. Blev en liten stund nere vid hamn idag och det var skönt. Men skulle kunna vara ute hela dagarna. Solen är underbar,men ger lite stress när jag inte tar mig ut. Nu hoppas jag på många soliga dagar med njutbara stunder..

 

Av Sara - 10 mars 2015 20:11

Vad skoj att köra till södra sverige några dagar. Vilka kontraster. Snö, barmark, värme, kyla, vinter och vår. Fantastiskt skoj att träffa Benjamin och Sofia. Var inte så pigg men bara att få vara där känns roligt. Att få träffa Amelia gjorde det förstås ännu bättre. Hann med en Gudstjänst och den var lika bra som alla gånger tidigare. Benjamin är grym på att predika. Han får fram ett budskap på ett enkelt och spännande sätt. Blir aldrig less på att lyssna. Önskar det var oftare bara. På vägen hem stannade vi hos Phebe, min älskade kusin och där känner man sig hemma direkt. Extra kul var att jag fick träffa min faster med man, så länge sen. Sen sista biten blev det en härlig stund hos finaste Annica. Vilka fina möten på bara några dagar. 

       

Av Sara - 10 mars 2015 19:46

 


Igår ringde Mirella och berättade att dom kommit fram till Rumänien. Det var ett kärt återseende med barnen. Känns jobbigt att dom måste bo i en bil nu tills dom fixat ett hus. Hur nu det ska gå till utan pengar. 

Constantins familj hörde av sig. Det var väldigt svårt för dom och Constantin funderade på att åka till Sverige och tigga igen. Jag bestämde då att skicka en slant igen så dom kunde betala sjukhusräkning efter att han legat på sjukhus några dagar. Hoppas det ska räcka till mat och skolgång också. Jag har fått in ca 4000.- och skickade iväg 2000:-. Nu kan dom stanna ett tag till i Rumänien och det känns bra. Tack för pengar ni sänder in. Kan vi hjälpa en eller två familjer att slippa åka tillbaka känns det bra. Även om jag skulle vilja göra så mycket mer. Det har kommit nya tiggare till Vilhelmina. Jag har inte träffat dom ännu och vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen. Jag ska i allafall gå dit och prata med dom. Något måste jag göra. Just nu orkar jag inte mer än att pallra mig till jobbet och sen bara vila. Har väldigt lågt blodvärde och behöver nog fylla på så energin återvänder. Frustrerande när man vill göra så mycket mer, men bara att acceptera faktum. Jag är så grymt tacksam för alla som gör det lilla eller stora dom kan och det ska ni ha en stor eloge för!

Av Sara - 7 mars 2015 17:44

Idag fick vi afrikansk lunch tillverkad av Sofia och Benjamin. Ugali som äts med händerna och är någon majsgröt med spenat och lövbiffsblandning till. Extra kul att Amelia kom till Kil idag. Storshopping på Gengåvan,en secondhand butik i Karlstad. Imorgon tar vi adjö och kör hemåt igen med stopp hos toppenkusin Phebe. Nu bär det av till Deje och Gudstjänst..

Av Sara - 6 mars 2015 19:39

Har skrivit ett bibelord/dag i en vecka på facebook efter en utmaning. Dagens ord var "när jag är rädd förtröstar jag på dig". Tänk vilken skön vetskap att när jag är rädd,finns det en som alltid är nära och en som jag kan luta mig mot. Jag befinner mig i Kil hos Benjamin och Sofia. Alltid lika roligt att vara här. Blev en secondhanddag idag i soliga Karlstad. Låg däckad igår med hög feber,men krafterna är på väg tillbaka. Jag har haft kontakt med Constantin. Dom har det tufft. Jag har fått in 3000 kronor på kontot så nu kan jag skicka lite pengar igen. Målet är att de ska slippa fara tillbaka till Sverige förrän ev blåbärssäsongen. Så jag är mycket tacksam för de pengar som nu kan hjälpa dem ett tag.Ha en underbar ikväll och helg?

Presentation


Så länge jag kan hjälpa andra fortsätter jag blogga

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards