Alla inlägg den 17 februari 2012

Av Sara - 17 februari 2012 18:14


The stoning of Soraya M
Regi: Cyrus Nowrasteh Med: Shohreh Aghdashloo, Mozhan Marnò, Navid Negahban och Ali Pourtash. USA, 2009 (116 min) Bergakungen
 
 
                                                  
       

          

                                                  
        

                                                  
        
 
                                                  
        

 

Stening är barbariskt, inhumant, oursäktligt och allt annat än guds vilja – inshallah. Ändå händer det osmakligt nog också på 2000-talet att människor tar Gud till ursäkt för att stena medmänniskor till döds 

De sharia lagar som tillämpas i den lilla iranska byn Kupayeh i The stoning of Soraya M är inget annat än ett perverterat befästande av den patriarkala strukturen. Det svårsmälta men angelägna dramat bygger på fransk-iranska journalisten Freidoune Sahebjams bok från 1994 där ett verkligt fall beskrivs. Soraya M (Marnò) anklagas för otrohet av sin make Ali (Negahban) som vill gifta om sig med en fjortonåring. Nu ser han i sharialagarna en chans att slippa betala underhåll till sina äldre barns mor. Soraya, oskyldig till anklagelserna, får i princip hela byn emot sig när häxprocessen drar igång.

 

Regissören Nowrasteh må av sina belackare kallas republikanernas Michael Moore men Soraya-filmen är välgjord in i minsta detalj från filmfoto till gestaltning. Det upprörande temat för tankarna till Khaled Hosseinis känslostarka uppgörelse med talibanstyret i böcker som Flyga drake eller Tusen strålande solar. Också svenska Nahid Persson beskriver, i dokumentärer som Prostitution bakom slöjan eller Fyra fruar och en man, hur iranska kvinnor hänsynslöst utnyttjas av männen i sin omedelbara närhet.

 

Fotnot: The stoning of Soraya M har förbjudits I Iran.

 

 

Av Sara - 17 februari 2012 12:57


Lite lik mig i natt


...men börjar bli lite less på alla turer till sjukhus och lasarett..

Inatt hände det igen..jag svällde upp iansikte.hals och fick snabbt fara till akuten..

Så det blev en natt där..men dom har ju sköna sängar.

Fick betapren och adrenalinspruta..sen visade det sig att jag har maginfluensa och har haft det säkert flera dagar redan.. Så i helgen blir det väl att ta det lugnt..kanske lite sol o utevistelse bara..

Men jag undrar verkligen varför denna allergchock eller vad det nu var för något..

Såg ut som jag hade värsta prillan inlagd imorse..

Men solen lyser och det verkar bli en bra helg..så det är ju på plus.

Minus är att jag och Amelia skulle till fjälls imorgon och det hade jag verkligen sett fram emot..

Får bli nått annat istället..

Thats life.

Sköt om er alla och njut av helgen, våren och solen

kram!


Presentation


Så länge jag kan hjälpa andra fortsätter jag blogga

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards