Alla inlägg under augusti 2014

Av Sara - 28 augusti 2014 20:27

Var ner på trissen ikväll och grattade fina Ronja..trevlig kväll.

Medan jag väntade på att hon skulle komma hem träffade jag en massa barn..underbara barn från spridda länder. Så fina och glada. Jag blir glad av att vara där och se deras glädje. Alla pratade i mun på varandra,ivriga att berätta. Tänk vilken förmån för oss Vilhelminabor att vi har dessa människor här i Vilhelmina. Jag älskar mångfald och olika kulturer. Vi har så mycket att lära varandra. 

Valet närmar sig och jag känner oro inför rasismen som ökar. Jag önskar alla fått dela min stund ikväll med alla barn omkring mig. Se hur fantastiskt fina dom är. 

Något som gjorde mig besviken igår var när olika partiprogram damp ner i brevlådan.

På SD:s program står det att de vill minska invandringen och en massa skit om flyktingar..Men från de övriga partierna som jag fick hem igår står det inget om flyktingar,att vi VILL ha dom här och HUR vi ska hjälpa dom.. Inget motargument till SD. Visst,det är bra med bättre skola,bättre äldromsorg osv.. Men vem ska jag rösta på? Vem tar upp min viktigaste fråga,fördelarna med att ha människor från andra länder i Sverige och hur vi ska hjälpa dom?

Jag fick från både vänster och högerblocket,men ingen skrev nått om flyktingarna..

Jag har inte sett allas valprogram ännu så får hoppas det finns något parti som ger mig lust att rösta på valdagen..


 

Av Sara - 24 augusti 2014 19:36

Idag har jag jobbat på Stenmans-Vilhelmina bageri.. Fixat smörgåsar, stått i kassan, städat och hackat sallad. Gick rätt bra för att vara första gången. Det var rätt lugnt idag så jag hann lära mig utan stress. Fick säga till kunderna att det är min första dag när det tog lite tid i kassan.. Men alla var så trevliga och förstående. Trevlig personal som man kunde bombardera med frågor hur man skulle göra.. Lyckad dag. Nu laddar jag för morgondagen och Strandskolan.. Borde försöka ta mig i säng i rimlig tid, fast det är alltid lika svårt.

Av Sara - 20 augusti 2014 20:47

I november bär det iväg igen..till Bolivia 

Blir även en snabb visit i Lima-Peru

Spänd förväntan..

Ska samla ihop en stor väska med grejer dom behöver där,så jag återkommer med mer info kring det.

Så får ni gärna hjälpa till om ni vill  

Bolivia är sydamerikanska kontinentens fattigaste land så behoven är stora.

Jag har även en förhoppning om att kunna få ihop en insamling som sist vi var ut.

Minns ni Delia som vi samlade pengar till?

Hon har fått det mycket bättre och har jag tur så hinner jag besöka henne.

Dags att färska upp lite spanska igen så man kan prata lite med befolkningen..

       

Lite bilder från 2010 när vi var där   


Av Sara - 17 augusti 2014 15:33

Så otroligt vacker kyrka och platsen den står på.. Fin Gudstjänst med sång, tal och gott fika. Sen hämtade jag fina Ikaros som ska vara med mig en vecka.. Imorgon börjar jag jobba igen tidigt som rackarn..

Av Sara - 14 augusti 2014 23:22

        När någon säger förlåt

Förlåt dem

Även om de sårat dig

och gjort dig illa


Bli inte bitter

och låt besvikelsen gro

Det är bara du som förlorar

på det


Att förlåta

och gå vidare

befriar och löser knutar

inom dig


Ta första steget

till försoning

Även om det tar emot

så vinner du på det

(sara)

Av Sara - 14 augusti 2014 22:53

 

Imorgon min sista sjukskrivningsdag.. Känner mig rätt stolt,orkade gå en längre promenad idag.

Krafterna återvänder. Jag har lärt mig nått viktigt dessa veckor,att bara ta det lugnt..

Har ju varit så illa tvungen eller har helt enkelt inte orkat ,fast jag velat eller tyckt jag borde ha gjort det.

Men tänk vad viktigt att vi lär oss att bara vara ibland,utan en massa måsten. Varför känner man sig så mycket nyttigare om man gör nått? Vi ät ju faktiskt värdefulla och viktiga för dom vi är,inte för vad vi gör.

Lätt att glömma ibland.. Så ha inte dåligt samvete om du sover extra länge en morgon eller bara ligger och solar eller bara läser en bok. Vi behöver det också ibland mitt i all stress och allt vi borde göra..

Men nu känner jag mig redo för att starta upp igen och göra lite mer än bara slappa.

Jag har hunnit tänka mycket som vanligt,fast tankarna har varit som sirap och dimma när blodvärdet var som lägst. 

Har nog haft en släng av hjärnbrist också.

Men jag har tänkt mycket på vad vi gör för våra medmänniskor,hur vi är mot varandra,

att vi ibland slösar tid på onödigt tjafs och skit. 

Ta vara på tiden genom att vara snälla mot varandra, skippa onödigt bråk och skitsnack..

Var rädda om varandra och njut av stunderna som kommer..

Gör saker som du blir glad av, ensam eller med andra.

Sprid goda ord och leenden,det smittar..


Av Sara - 13 augusti 2014 23:16

 

Sprid kärlek omkring dig

Det lönar sig

Le och säg vänliga ord


Bemöt människor

som du själv vill bli bemött

Vare sig det är tiggaren utanför butiken

eller den fine mannen i kostym


Alla har samma värde

oavsett

Precis som du 

Du är också är värdefull


Livet gör en del hårda

hatiska

och bittra


Men ett leende och vänligt ord

kan smälta isar

Du kan vara den första solstrålen

som smälter isen


Se förbi det yttre

se in i själen

Kanske där bor en liten vilsen

människa

(sara)

Av Sara - 13 augusti 2014 23:02

På vägen hem från fjället blev det några loppis efter vägen. Vi körde till Skog och träffade Elin och Stanley. Gjorde ett besök på skogsblomman, café och loppis i gamla kapellet. Så gott fika och trevligt sällskap.. Rekommenderar ett besök där

Presentation


Så länge jag kan hjälpa andra fortsätter jag blogga

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards