Alla inlägg under mars 2017

Av Sara - 19 mars 2017 20:01


   

 

 Hjärta och hjärna

I ett samspel eller i kollision.

Empati och medkänsla.

Bygger vi murar eller går vi över bron.

En bro mellan människor.

Oavsett vem, oavsett vad.

Jag hoppas vi vill och tror.

På en förändring.


En förändring som river murar.

Som förstår att det finns inget vi och inget dom.

Sitter vi fast i våra burar.

Av fördömelse och oförstånd.

Alla har samma värde.

Oavsett vem, oavsett vad.

Vi är människor, bara människor.

 

 

När jag läste till socialpedagog, hade vi en föreläsning om hjärta och hjärna. Vi fick frågan vad vi använde mest, hjärta eller hjärna när vi möter människor. Vår lärare sa att det var viktigt att ha med båda i vårt arbete bland människor. Jag fick ju erkänna att jag använder mest hjärtat och det gör jag nog i de flesta sammanhang. Men visst hänger hjärnan med också. Annars blir det svårt. Men något som är viktigt är att hjärtat är med. Omtanken om andra oavsett vem vi möter. En klok människa sa att det finns bara en ras, människan. Så glöm det med att placera människor i fack utifrån hudfärg, religion och kön. Vi är alla människor med samma värde och borde även ha samma rättigheter. Men så är ju tyvärr inte fallet. Bemöter vi andra med kärlek och respekt utifrån deras situation i livet? 

Presentation


Så länge jag kan hjälpa andra fortsätter jag blogga

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards