Alla inlägg under december 2010

Av Sara - 24 december 2010 12:15


 

I apaparken

  Apan syns lite dåligt, men det hoppade flera apor mellan träden.


 

 

Benjamin och Pontus i lianerna



Den 22 åkte vi iväg till djungeln. En spännande väg som gick efter bergskanten. Ju närmare vi kom djungeln, ju vackrare blev det. Många tunga fordon och vansinniga omkörningar. Vi kom fram till vårt boende och tog sen ett dopp i poolen. Härligt!

Sen for vi till en apapark där vi vandrade och såg apor och papegojer. Vi fick även se en björn och en puma som höll på att inskolas för djungeln. Dom kom troligtvis från någon cirkus. En apa hoppade upp i Ponus knä och försökte ta saker från honom, Benjamin och Sofia. Efter apaparken åt vi mat, badade och sen sängen. Benjamin plockade mango och banan, mangon var jättegod.

Dagen därpå for vi till ett underbart badställe mitt i djungeln. Lianer och strömmande vatten. Så skönt och vackert. På väg hem till "hotellet" regnade det kraftigt. Men vilket skönt, varmt regn. Nu vet jag vad begreppet "tropisk värme" står för.

Djungeln: Sagolik, vacker, mystisk, varm, fuktig och tät..

Det som ligger på minus är: hotellfrukosten och att det är väldigt tungt att andas.

GOD JUL till er alla, nu ska jag åka och handla frukost och bjuda ungdomarna på...

KRAM

Av Sara - 22 december 2010 02:02

 


                               


                               

Några av hoppen..ska pröva lägga ut filmen när jag kommer till Sverige



  Från Canchan




Inatt kom regnet, välbehövligt...

Vi klev upp rätt tidigt och åkte iväg till bergen där Pontus, Amelia, Benjamin och Sofia skulle hoppa bungyjump. Jag blev nästan lika pirrig som dom när jag såg platsen. Det var hisnande upplevelser och skrik. Sen kom TV dit och filmade när teamet(som följde oss dit) hoppade, så vi är kanske med i deras TV nu.

Sen blev det goda mackor och dricka. Naturen var otroligt vacker där uppe och vädret var mulet. Det som gjorde ont i hjärtat var alla små barn som kom dit och längtade efter mackorna vi fick.

När vi kom hem åkte vi till canchan och köpte korgar som vi fyllde med mat.

Dom ska vi dela ut till fattiga familjer på juldagen.

Trots en mulen dag är jag rödare än en tomat i ansiktet..hahha .(Amelias smilis)

Imorgon drar vi till djungeln.

Ha det bra!

Av Sara - 21 december 2010 00:48

  Bilderna är inte från idag  

  En julgran gjord av cocacolaflaskor...på vägen mot kyrkan

Lite olika storlekar på husen

  På väg mot statyn..



Idag har det inte hänt så mycket..

På morgonen for vi till Migration och fixa stämplar i passet och visumstämpel.

Sen en sväng till Canchan som marknaden kallas, där Benjamin i full Benjaminfart guidade oss till väskor, skor och diverse.

Vi stannade också på Dumbos och åt glass/juice..ett fint fik.

Jobbigt att se alla tiggare, det gör ont i hjärtat..speciellt alla små barn.

Nu har dom andra gått iväg på volleyboll och vi andra bara slappar.

Adios

Av Sara - 19 december 2010 23:32

El Cristo, 40 meter hög. Vi gick upp till den och tittade på utsikten.

       

  Utsikt från statyn, en boliviansk kvinna och trappen upp

En skylt som beskriver hur långt, hur hög osv..





Igår(söndag) tog vi bussen till El Cristo, en jättestaty av Jesus som syns i hela staden. Vi åkte linbana upp och sen gick vi upp till statyn. Pontus och Emanuel tog alla trappor ner medan vi åkte linbana..strongt gjort av dom.

Det fanns varningsskyltar(såg vi sen)om att inte gå ner pga rånrisk, men det var då lugnt..

Kvällen avslutades med en lång Gudstjäns som började 19.30..kom hem 23.30 Den var bra med mycke sång, fast vi var väldigt trötta..

Hem delade vi 8 personer på en taxi för 40 kronor, 4 satt i skuffen..

Bendi Ciones


  Mycket sång på både indianspråk och spanska

 

Mötesvärden samlar in kollekt

Av Sara - 18 december 2010 23:52




    Benjamin hälsar välkommen till festen med en "ostkub"

  Här får jag instruktioner av killen jag åker med innan vi flyger iväg     Amelia fick toppbetyg, den bästa "tjejlandningen" på 10 år, han tyckte hon skulle bli pilot.

Pontus springer nerför backen för att sen glida iväg

  Emanuel fotar under flygturen,


Julbordet igår blev riktigt svenskt med janssons, revbensspjäll, omelett etc

Ungdomarna bjöd på ett riktigt fint luciatåg och det blev en toppenfest.

Dom som bor här tycker mycket om när svenskarna ordnar luciatåg.

Tyvärr så blev jag sjuk på kvällen, men det är ju bara att räkna med.

Efter en jobbig kväll och natt for vi iväg på Paragliding. Jag funderade in i det sista på att stanna hemma, men är väldigt glad att jag for.

Vi åkte högt upp i berget där vi startade. Vi fick instruktioner och sen var det bara att springa det fortaste som gick tills vi lättade.

Känslan att glida iväg över det vackra landskapet var magiskt.

Helt uttröttade men nöjda gav vi oss av hem och resten av dagen har mest bestått av sova. Imorgon är vi förhoppningsvis piggare  

Adios

Av Sara - 17 december 2010 19:05

  På väg till skönhetssalongen

                          


    Nära Centret

   


Benjamin fixar revbensspjäll



Mitt i julmatsförberedelserna smiter jag undan en stund och bloggar.

Här har vi lagat julmat och gjort julfint hela dagen. Gästerna kommer vid 15..fast med deras tidstänk så kommer dom väl vid fyra.  

Väldigt hett idag också, fast värmen är underbar.

Jag, Amelia och Sofia for en sväng till stan och gjorde manikyr, 3 kr/person..

Vi gick till några som inte var färdigutbildade, typ under inskolning..men det blev bra ändå. Hade vi gått till "proffs" kanske det kostat någon krona mer.

Ska snart kolla till risgrynsgröten.

Ha det gott alla där ute.

Imorgon blir det paragliding..lite pirrigt.

Kram

Av Sara - 16 december 2010 22:55

Lite bilder från där vi bor, Centro Sueco..

        En tur till marknaden idag igen..man kan gå där hur länge som helst..

En galet härlig marknad utan början och slut. Den största jag sett i hela mitt liv. Köpte en del hantverk där idag. Sen har vi slappat, är så grymt varmt idag..men det gillas. Nu ska vi fixa omelett. Imorgon blir det julbord så jag kliver upp tidigt och fixar skinkan..ha ha..Julbord känns ju lite knepigt här men Benjamin och hans team ska bjuda pastorerma med familjer.

Kram till er alla

Av Sara - 16 december 2010 15:18

     Flygplats i Madrid



  Flyg till Lima, 11 timmar.



  Utanför flygplats i Santa Cruz, lussebullar och sol


 

   


 

"ute på stan" 

 

Julgran i Cocha

  Pontus på centret där vi bor

onsdag/

Bananflugor i massor när jag skulle läsa igårkväll i ficklampans sken, så jag bestämde mig för att sova. kaffet här får inte bra betyg av Benjamin så när vi kom med en pressbryggare och kaffe(present från mormorfar) blev det uppskattat. För mig var också kaffekoppen guld värd efter några dagar med blask.

En underbar solig dag möter oss när vi kliver upp. Vi bestämmer oss för att ta bussen till några butiker. Otroligt intressant med allt vi möter men också väldigt sorgligt med alla tiggare längst gatan. Det blir några småköp och Amelia spanar in några balklänningar.

Vi åker tillbaka till centret och går sen ut och äter med Benjamin, för 84 kronor äter vi 7 personer en trerättersmiddag. Billigt!

Sen blir det en tur till marknaden. Hantverk, dofter, trängsel och intressanta människor möter oss. Jag köper 2 ponchos.

Buss och taxi är väldigt billigt här, vi åker 7 pers till marknade för 10 kronor.

När vi promenerar hemåt går vi förbi några tiggare. Jag ger en slant till en  kvinna med 3 småbarn, varav ett spädbarn. Då kan jag inte hålla gråten. Den "bilden" har fastnat i mitt huvud, ett litet spädbarn och två små barn till på gatan.

Kvällen avslutas med en Gudstjänst. Sång på quechua och spanska, predikan och glada människor. Jag är lite stolt för jag hängde med i hela predikan på spanska.

Efter gudstjänst blir det en nattburgare i ett gatukök...sen hem och sova..

I Love it!!!

torsdag/

Lika underbar sol idag..bara fm ännu. De andra har gått iväg för att handla. Sen blir det lite mer marknad..

återkommer..

Presentation


Så länge jag kan hjälpa andra fortsätter jag blogga

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27 28 29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards