Alla inlägg den 6 april 2015

Av Sara - 6 april 2015 11:23

 


Jag älskar att se när barn leker och använder sin fantasi och kreativitet. Jag minns med ett leende när våra barn ringde mig på jobbet och frågade om de fick använda blommorna vi hade(och det var många) till en lek. När jag kom hem var hela huset en djungel. Det var blommor på golvet och överallt. Vilken lycka. Eller när de rev ner alla täcken och madrasser och byggde kojor. Visst blev det lite extra städning men det var det klart värt. Något som bekymrar mig är när barn sitter timmar vid datorn, tv-spelet, surfplattan eller sin mobil. Sen när de ska leka har de ingen fantasi och tycker allt är tråkigt. Jag tror att för mycket tid vid dessa prylar tar bort en del av fantasin. Jag har sett för många bevis på det tyvärr. Visst kan det vara skönt när barn är tysta och inte stökar ner. Men vart är fantasin och kreativiteten på väg? Barn som kan leka ute i timmar i en snöhög, barn som använder fantasin, bygger kojor och leker roll-lekar. Barn som blir bejakade att få klättra och utforska. Sätt gränser, inte för fantasin, men för datorer och tv spel. Säg nej till mer tid vid tv-spelet. Säg ja till deras kreativitet och lust att utforska! Lek med barnen, gå in i deras fantasivärld. Stäng av mobiler och umgås med barnen. En dag på fritids byggde vi en spaanläggning. Det var fantastiskt att se barnen bygga och planera. Det var fantastiskt att se alla vuxna som beställde tid för massage, en tatuering eller handlade i deras butik. Glädjen lyste i deras ögon och jag kände mig så glad. Barnen är bara barn för en tid. Sedan blir de vuxna människor med ansvar och en massa måsten. Så låt barn vara barn och leka leka leka.. Det finns många barn som inte har den möjligheten i vår värld och det är så tragiskt. Så för oss som har möjlighet att ge våra barn denna gåva, borde vi göra det ofta. 

Presentation


Så länge jag kan hjälpa andra fortsätter jag blogga

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards