Alla inlägg den 16 november 2014

Av Sara - 16 november 2014 22:27

Igår var vi på ett bolivianskt bröllop mellan Pablo(en god vän till Benjamin) och Kajsa. Det var ett väldigt vackert och storslaget bröllop.  Mycket musik, roliga lekar, dans och skratt. Pablos pappa höll i vigseln och han hade ett mycket bra tal om hur man ska ta hand om varandra i ett äktenskap. Att mannen ska behandla sin kvinna väl på alla sätt och att kvinnan ska visa sin man respekt. Allt var så otroligt vackert med blommor, en sprutande fontän och dekorationer. Ett sånt bröllop man ser i romantiska filmer. Bröllopet avslutades med att Benjamin sköt raketer så larmet gick på bilar bredvid. Pampigt!

               


Idag har vi varit på en Gudstjänst och träffat Maritza som vi samlat pengar till. Vilken fantastisk Gudstjänst,sådan värme och kärlek. Jag blev oerhört berörd så fort jag klev in i kyrkan. Det var en atmosfär där som grep tag i en. Många av människorna får kämpa för brödfödan men deras Gudstro är så stark och kärleken till Jesus präglar hela deras liv. Vi blev väldigt bra mottagna och Benjamin predikade. Efter Gudstjänsten blev vi bjudna på godaste maten hitills här i Bolivia. Sen var det dags att hälsa på Maritza. Vi blev glatt överraskade då de berättade att hon redan fått sängar och hjälp med mat för pengar vi samlat in. Tidigare har de bara ätit rostade vetekorn men nu kan hon ge barnen mer näringsriktig mat. Maritza har ibland slagit sina barn så folk från kyrkan undervisar henne om att det inte är okej. Jag sa till henne att hon skulle vara rädd om barnen som är det finaste hon har. Hon var väldigt tacksam för den hjälp hon fått. Jag vill tacka er som varit med och bidragit till att Maritza fått ett bättre liv! 

Jag fick också möta en mamma med tre barn som önskade få hjälp. Hon heter Dalia.  Hennes barn kan inte prata och hon har också svårt för det pga något fel dom har i halsen. Behoven är enorma så får se vad vi kan göra för henne. Solen har värmt skönt idag och nu njuter jag av värmen på centret medan Benjamin är på Gudstjänst i Sacaba där han ska tolka en svensk predikan.

Till slut..

Vi har så otroligt mycket att vara tacksam över i Sverige. När jag ser fattigdomen på så nära håll och ändå den glädje och tacksamhet som finns hos dessa människor inser jag med ödmjukhet hur bra vi har det. Dessa människor har en värme och generositet som vi kan sakna ibland och det berör mig mycket.


          

Från Gudstjänsten

   


God mat av Rut och hennes mamma

       

Hos Maritza

 

Dalia och ett av hennes barn

 

Ruts söta pojke Caleb. Rut gör ett fantastiskt jobb,hjälper många barn och familjer


Presentation


Så länge jag kan hjälpa andra fortsätter jag blogga

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards