Alla inlägg den 2 oktober 2014

Av Sara - 2 oktober 2014 15:29

Har haft en helgdag i Umeå med Strandskolans härliga gäng.. Friidrott på Noliahallen. Medaljer och glada barn. Sol och skratt.. Vad glad jag är som får jobba med dom.

Av Sara - 2 oktober 2014 09:46

Jag är så less på allt tjafs om att inte få säga negerboll,negerkung, att vi plockar bort ord vi sagt i alla tider, att vi tar bort kränkande ord från pippi, att vi tar bort inslag från Kalles Jul osv osv.. Varför göra diskussioner och facebookinlägg av allt. Det är inte ok att säga "mongo",cp-störd,bög,tjockis,dampunge..och det är INTE ok att säga neger!! Det borde vi lära våra barn istället för att ojja oss över att Sverige tar bort allt..Är det så jobbigt att säga chokladboll istället? Ska vi inte visa respekt för vår medmänniska? Ordet neger kommer från slaveriet när de vita ville visa sin makt och behandlade mörka människor värre än skit. Ett mycket kränkande ord. Det borde vara viktigare att tänka på än att "jag har alltid sagt negerboll" "varför måste dom plocka bort negerkung från Pippi" osv.. Det är bra att vi uppmärksammar inslag som kan vara kränkande. Tiden har förändrats och rasismen breder ut sig. Kan vi för en minut sätta oss in i hur dessa människor blev behandlade under slaveriet? Kjedjade till händer och fötter, slagna, våldtagna och berövade sin frihet. Då kanske vi slutar lägga energi på att vi måste få ha kvar våra negerord och istället visar mer respekt!
Se filmen "12 år som slav", mycket stark film..

Presentation


Så länge jag kan hjälpa andra fortsätter jag blogga

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards