Av Sara - 14 juni 2016 17:42

Startade lite tidigare idag. Redan före 06 började människor göra sig klara för färd. Vi kom iväg vid 07. Mycket bra härbärge i La Faba trots att det var så mycket folk. Dagens vandring började med mycket uppför. Stenbelagda små skogsvägar ringlade sig upp bland bergen. Magiskt vackert. Jag var seg,hade ont i halsen och lite energi. Men vi knatade på tills vi kom fram till en liten by där vi åt frukost. Bra att fylla på lite energi för resterande vandring. Idag har vi gått genom berglandskap i mulet väder,regn och blåst. På ett ställe gick vi fel och kom ut på motorvägen. Det var väl inte det bästa med tanke på all trafik och dimma att gå där. Men efter någon km kom vi in på Caminon igen. Man möter människor efter vandringen som hälsar "buen camino" till en. Vi träffar Spanjorer,engelsmän,kineser,amerikanare och andra nationaliteter. Många intressanta möten och trevliga människor. Jag mötte också en gammal man på häst. Vi språkade en stund på spanska och det gick riktigt bra. Phebe har en buff med engelska flaggan på så många tror vi är från England. Snacka om falsk marknadsföring. Men hon har fått tillstånd av drottningen att bära den sa en engelsman som heter Keith. Har gjort några fler stopp idag, köpt något att äta och vilat fötterna. Vår plan var att gå fram till Triacastela, en vandring på 25 km. Men sista biten ökade blåsten och regnet,fötter och ben var plågade. Så någon km innan i Filloval,en liten by,stannade vi och tog in på ett härbärge. Det var underbart att få ställa sig i en varm dusch och byta kläder. Ligger nu under filten och laddar för att gå ut och äta lite innan vi gör en tidig kväll. Vi är de enda på härbärget än så länge.

Av Sara - 13 juni 2016 21:07

Gårdagens 52500 steg kändes i ben och fötter imorse. Har aldrig gått så mycket på en dag. Stela leder och lite trögt att komma igång. Men kring 08 var vi på väg. Staden höll på att vakna och marknadsstånd restes upp. Dagens vandring har gått längst efter en större väg och ganska jämn väg. Vi har hållit ett relativt lugnt tempo med mer pauser. Tog ett litet dopp i floden efter halva turen. Sista biten var brant uppför och avslutades vid ett mysigt härbärge i La Faba. Trevligt par som hurtfriskt hälsade oss välkomna. Det kostar ca 5 euro för att sova på härbärge. Nu avslutar vi kvällen på ett litet matställe och sen hem och sova på härbärget.

Av Sara - 12 juni 2016 21:12

Startade dagen från Molinesca vid 08.00 Lite mulet och bra temperatur. Hade köpt lite torkad frukt igår som vi åt av till vi tog paus efter två timmar för frukost på en restaurang. Naturen var fantastiskt vacker. Leden gick efter stora vägar,genom vingårdar och böljande fält. Vi tog inte så många pauser som vi borde och vi åt nog inte tillräckligt,för sista biten var tuff och vi var rätt slitna när vi kom fram till Villa Franca. Sista biten hade vi följe med en ung tjej från Chicago. Hon vandrade ensam,hade för tung ryggsäck,ont i kroppen och ville gärna ha sällskap. När vi kom fram till Villa Franca var det fullt på härbärget,så vi fick leta åt ett annat. Nu sitter vi äter lax och längtar efter sängen.

Av Sara - 11 juni 2016 22:03

Skönt att krypa till kojs. 44900 steg har jag tagit idag. Mycket uppför och nerförsbackar. Lär kännas i benen imorgon. Men vilken dag, så sagolikt vackert. Avslutar dagen på ett mysigt härbärge strax utanför Molinaseca. Så trevliga värdar. Jag stapplar mig fram på min knaggliga spanska och ångrar att jag inte läste på mer innan resan. Vi möter människor från olika länder och intressanta berättelser får vi ta del av. Det finns vattenfontäner efter vägen så vi fyller på med vatten eftersom. På ett ställe vi tog en paus kom det en hel fårskock gående. När vi kom in i Molinaseca fick vi se en å och då var det ju bara att slänga sig i det kalla vattnet. Hur skönt som helst efter dagens vandring. Jag har fått frågan av bloggläsare varför jag går denna vandring och vill därför berätta om det i min blogg. Jag gör inte denna resa av religiösa skäl med tanke på att det kallas pilgrimsvandring. För två år sedan föreslog Phebe att vi skulle gå Camino de Santiago. Jag tyckte det lät som en rolig grej. Dels för att jag älskar att resa och dels för att jag älskar att vandra. Sen gör man även en inre resa. Man vistas i naturen hela dagen,vandrar och hinner tänka mycket. Så på det viset är det förstås en andlig och själslig vandring. Men den typ av vandring gör jag hela tiden oavsett var jag är eftersom jag går med Jesus varje dag. Nåväl nu har jag klargjort detta och ska strax sova. Imorgon väntar ca 30 km till nästa hållplats.
Sov gott och var rädda om varandra och er själva.

Av Sara - 11 juni 2016 13:57

Vaknade tidigt imorse. Lite kyligt. Otroligt vacker tur med berg,blommor och grönska. Lite som att gå i fjällen hemma. Slingrande stigar och stenmonument. Vi vandrade någon timme till vi kom till en liten by där vi köpte frukost och vilade lite. Fortsatte vandra upp mot bergen. Kom fram till en munk som stämplade i vårt pilgrimspass och bjöd på kaffe. Nu har vi gått 20 km och tar glasspaus i Acebo. Passar även på att smörja in och lufta fötterna. Kvar återstår nu ca 10 km där vi ska leta oss ett boende. Förra natten betalade vi 5 euro för sovplats,så det är relativt billigt.

Av Sara - 10 juni 2016 19:39

Efter en lång natt på bussen med lite och obekväm sömn kom vi fram till Astorga strax efter 07 på morgonen. Tvättade av mig på bussstationen och sen gick vi in mot centrum för att fixa ett pilgrimspass. Astorga är en liten mysig stad. Köpte en kaffe och satt oss på torget för att vänta på att staden skulle vakna. Fick tag i passet och startade den första etappen mot Rabanal. Vacker natur med gula blommande buskar,berg,blommor och grönska. Vi gick efter vägar,små stigar inne i skogen och ute på fält. Träffade andra vandrare då och då från olika länder. Bytte några ord och vandrade vidare. Tiden och sträckan gick snabbt,då det fanns mycket att se. Gjorde små stopp och fick i oss lite ätbart. När vi kom fram till Rabanal checkade vi in på ett härbärge. Ska bli skönt att sova. Imorgon startar vi tidigt för en 3 mils tur med mycket uppför. Lite skavsår och lite öm i kroppen annars känns det toppen.

Av Sara - 9 juni 2016 19:19

Sitter och väntar på bussen som ska ta oss till Astorga. En 80 mils resa. Idag har vi vandrat i stan,ätit veganmat och njutit av sol och sevärdheter. Nu hoppas jag på bra air condition och möjlighet att ladda mobil på resan. Imorgon startar vi etapp ett på vår vandring.
Lång natt på bussen väntar.

Av Sara - 8 juni 2016 21:00

Skönt trötta efter havet och promenad i stan har vi gjort kväll och sussar nog tidigt i natt. Började dagen med en rätt händelsefattig frukost på hostel. Går ju inte jämföra med svensk,men helt okej. Sen inhandlade vi lite frukt,grönsaker och juice och promenerade ner till stranden. Passerade en fin park där såpbubblemannen blåste stora vackra bubblor. Nere vid stranden fick vi gå en bra bit tills vi hittade en inte alltför överbefolkad plats. Det var underbart att hoppa i plurret och sen bara softa med bok,surr och lite tilltugg. Kvällen avslutades med mat på en tapasbar. Fick ändå ihop närmare 22000 steg idag, hur många ska det då inte bli när den verkliga promenaden börjar.
Sov gott alla fina människor där ute.

Så länge jag kan hjälpa andra fortsätter jag blogga