Alla inlägg under juni 2010

Av Sara - 4 juni 2010 16:49

     

Snacka om sirap i min hjärna,

kan man vara mer seg?

Vill så gärna,

men känns som en stor deg.

 

Dags att vakna nu, sluta sov,

ta in lite sol.

Nu bärjar ett sommarlov,

var lite cool.

 

Seg som sirap,ta tag i ditt liv.

ta åtminstone ett litet kliv.

Eller ett litet myrsteg,

så känns du mindre seg.

(sara edman)


När jag jobbade som hemterapeut pratade vi om att ta små små myrsteg, när människan inte hade ork eller motivation att gå framåt.

Två steg fram, ett tillbaka.

Vi fick jobba sakta sakta framåt..uppmuntra och heja på.

En del orkar ta stora kliv medan andra tar små,pyttesmå.

Men bättre det än att stå stilla för länge.  







Av Sara - 2 juni 2010 12:57

  

 

Alla barn har samma rättigheter

I barnkonventionen står det att alla barn och ungdomar under 18 år har samma rättigheter. Det innebär att det är förbjudet att behandla vissa barn sämre än andra, bara för att de till exempel talar ett annat språk, har en annan hudfärg, sitter i rullstol eller kommer ifrån ett annat land.

Alla barn i hela världen har rätt att leva, att växa upp i trygghet och att skyddas mot hemska saker.

(Unicef)


Men hur är det egentligen?

Har alla barn samma rättighet?

Flyktingbarn?

Som lever under en enorm press, får vi stanna? Måste vi fly? osv..

Vad är det för rättighet?

Jag har mött väldigt rädda barn, rädda föräldrar....

Otrygga inför vad som ska hända.

Vad betyder då pratet om samma rättighet?

Migrationsverket, Regeringen, Lagar hit och dit..

Men barnen då?

Vem talar för dom??

Presentation


Så länge jag kan hjälpa andra fortsätter jag blogga

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards